Oznaczanie charakterystyki separacji wody ma na celu określenie ilości substancji powierzchniowo czynnych (surfaktantów) w paliwie lotniczym lub oleju napędowym. Surfaktanty mają niekorzystny wpływ na sprawność filtrów separacyjnych służących do usuwania wody z paliwa lotniczego. Obecność wody w paliwie jest szkodliwa dla silników, stwarza korzystne warunki dla rozwoju mikroorganizmów w paliwie, powoduje korozję zbiorników i zatykanie filtrów w paliwowych liniach zasilających. Również dla celów kontroli jakości paliwo poddawane jest testom „Czysty i Jasny” (Clear & Bright lub Clean & Bright) w celu określenia zawartości wolnej wody i zanieczyszczeń stałych.

Aparat służy do oznaczania charakterystyki separacji wody w:

  • paliwie lotniczym wg ASTM D3948 (PN-V-04017)
  • nafcie lotniczej ASTM D7224
  • oleju napędowym ASTM D7261
  • oraz do oznaczania wolnej wody oraz zanieczyszczeń w średnich destylatach paliwowych wg ASTM D4860.

Można się również spotkać z określeniem: Oznaczanie zmodyfikowanego indeksu wydzielania wody WSIM – (Water Separation Index Modified). Która została wycofana w 1989 roku i zastąpiona normą ASTM D3948

Termin WSIM pochodzi z normy:

ASTM D2550 Method of Test for Water Separation Characteristics of Aviation Turbine Fuels, która została wycofana w 1989 roku i zastąpiona normą ASTM D3948

Wyniki uzyskiwane na aparacie EMCEE Model 1140 są porównywalne zarówno z metodą WSIM (ASTM D2550) oraz MSS (Minisonic Separometer Surfactants) wg normy:

ASTM D3602 Test Method for Water Separation Characteristics of Aviation Turbine Fuels, która została wycofana w 1994 roku i również zastąpiona normą ASTM D3948.

Pudełko zawierające zestaw na 6 testów, popularnie zwane jest “Six Pack”.

SEPARACJA WODY

Normy:

  • ASTM D3948  Standard Test Method for Determining Water Separation Characteristics of Aviation Turbine Fuels by Portable Separometer
  • ASTM D7224  Standard Test Method for Determining Water Separation Characteristics of Kerosine-Type Aviation Turbine Fuels Containing Additives by Portable Separometer
  • ASTM D7261  Standard Test Method for Determining Water Separation Characteristics of Diesel Fuels by Portable Separometer

W metodzie wykorzystuje się turbidimetr (mętnościomierz), mechaniczne mieszadło i jednorazowy filtr. Próbkę  umieszcza się w czystej fiolce i ustawia turbidimetr na wartość 100. Następnie próbkę usuwa się z fiolki. Inna ilość tej samej próbki paliwa w plastikowej strzykawce jest użyta do stworzenia emulsji wody z paliwem. Emulsja ta jest przetłaczana przez filtr z zaprogramowaną prędkością do fiolki, którą następnie umieszcza się ponownie w turbidimetrze. Odczytaną wielkość pomiaru  porównuje się z próbką nie poddaną testowi, tej na na której ustawiono wartość 100. Im większe jest wskazanie turbidimetru (100 jest wartością maksymalną) tym mniejsza jest zawartość surfaktantów. 

METODA "CZYSTY I JASNY"

Norma:

  • ASTM D4860 -22 Standard Test Method for Free Water and Particulate Contamination in Middle Distillate Fuels (Clear and Bright Numerical Rating)

Próbka jest przetłaczana przez filtr koalescencyjny i gromadzona w czystej szklanej fiolce. Fiolkę umieszcza się  w turbidimetrze  i ustawia na wartość 100 a następnie paliwo usuwa. Nową próbkę badanego paliwa umieszcza się w turbimetrze i odczytuje wskazanie. Im wyższe wskazanie (100 jest wartością maksymalną) tym jest mniej jest wolnej wody*) i zanieczyszczeń stałych.

 

*) Wolna woda: woda, która w temperaturze testu, oprócz wody rozpuszczonej w paliwie, występuje w  postaci zamgleń, zmętnień lub kropelek.

 

Brak danych

Sixpack

Numer katalogowy: Sixpack

Brak produktów

Brak plików do pobrania

Norma
Funkcja
Producent
Produkt został dodany do listy zapytania ofertowego

Cookie

W ramach witryny Inkom stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie (więcej informacji w Polityce cookies).